bird

لوگوی دنیای کامپیوتر به روز شد - 5.0 out of 5 based on 1 vote

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

لوگوی به ثبت رسیده دنیای کامپیوتر، با اقتباس از سرستون گاو تخت جمشید به عنوان مظهری از دستیار کارفرمایان ، محافظ منافع و برکت کارفرمایان در نظر گرفته شده و سمبل قدرتمندی کارهای ارائه شده می باشد.

 نخستین استفاده از نمادها و سمبل ها را می توان به پنجاه هزار سال پیش یعنی هنگامی که هنوز ماموت ها بروی زمین زندگی می کردند نسبت داد. در آن دوران از نقاشی هایی ابتدایی برای نشان دادن رخداد ها و قلمروها استفاده می شده است.

سمبل گاو یکی از معروف ترین نشانگان تاریخ بشریت است که از اولین سمبل های استفاده شده توسط بشر بوده است. در فرهنگ ایران باستان – در میانه دوران پیش تاریخ تا دوران حضور مادها – گاو در نزد مردم منطقه خاور میانه جایگاه فرازمینی داشته که گاهی تا حد مقدس شدن پیش رفته.

در دوران هخامنشیان نقش گاو به عنوان سمبل شناخته شده ایی به تناوب در میان مردم مورد استفاده قرار گرفته. باید در نظر داشت که در این دوران هنوز بسیاری از مردم اجازه یا توان خواندن و نوشتن را نداشته اند پس بهترین راه برای نشان دادن منظورهایی که باید به خاطرها سپرده می شد از سمبل ها استفاده می شد.

شاید از این امر بخوبی اطلاع داشته باشید که در تخت جمشید سرستون ها عموما از مجسمه های گاو ، شیر و پرنده ایی شبیه به هما تراشیده شده اند. در میان تمام نشانه های سربازان ٬ خدمه حکومتی ٬ پادشاهان مختلف این سه نشان از همه بالاتر و بر فراز آنها رخ نمایی می کنند.

هرچند رمان گریشمن سمبل گاو را در سنگ نوشته ها نشانه قدرت ساکن و ایستادگی و مقاومت تفسیر کرده اما محمد نوبخت و فرزانه رمضانی دولابی در کتاب ستون و سرستون تخت جمشید آنرا نماد فصل سرما و ثبات و قدرت معرفی نموده اند. وجه اشتراک هردو تفسیر در القاء حس قدرت توسط نماد گاو به مخاطب می باشد.

در گات ها کتاب زردشتیان عنوان شده که گاو دستیار اهورا مزدا است و علاوه بر دستیاری اهورامزدا نقش محافظ و بادی گارد وی را هم بر عهده دارد. این تفسیر در نقشواره های تخت جمشید نیز بسیار بکارگرفته شده و گاوها در مشایعت شاهنشاه و سربازان گارد جاویدان در نقش محافظ استفاده شده است.

فریبا فرزانفر پژهشگر دانشگاه هنر سمنان  در بررسی جدیدی در نشریه مطالعات تطبیقی هنر به این نتیجه رسیده است که :

پس از بررسي هاي انجام شده چنين به دست آمد که گاوها حافظ نمادهاي حيات هستند. آنها در خرساباد حافظ جان شاه، برترين نماد حامي حيات و در تخت جمشيد، حافظ برکت اند.همچنين، گاو درگاه ها، منزلتي والاتر از جايگاه شاهنشاهي دارند.

لوگوی به ثبت رسیده دنیای کامپیوتر بر اساس این تفسیر با اقتباس از سرستون گاو تخت جمشید به عنوان مظهری از دستیار کارفرمایان ، محافظ منافع و برکت کارفرمایان در نظر گرفته شده و سمبل قدرتمندی کارهای ارائه شده می باشد.

1 

در طراحی یک لوگو عواملی باید در نظر گرفته شود تا یک لوگو بتواند بخوبی پیوند دهنده نیازهای کارفرمایان و شرکت کارپذیر باشد و هر دوسو بتوانند با این طرحواره ارتباط بر قرار کنند. مهمترین این عوامل بصورت خلاصه ارتباط ، تعادل ، قابلیت بیاد سپاری ، اشارات نهفته و متفاوت بودن است که می توانید بخوبی به شرح ذیل جمع آوری این عوامل را در طرح لوگوی دنیای کامپیوتر بررسی نمایید.

در کارکرد و مانیفست شرکت دنیای کامپیوتر اجرای هرچه قوی تر و پشتیبانی رضایت آور از مشتریان از شعارهای اساسی شرکت است. لوگوی این شرکت با اشاره به قدمت کارکرد شرکت و کیفیت بالای کارها و خدمات ارائه شده شرکت بخوبی این شعار را در خود جای داده است.

از نظر تعادل و قرینه سازی این لوگو طرحواره ایی بر اساس شکل  

2

می باشد که می تواند علاوه بر تداعی قرینه سازی در ذهن موازنه سراسری لوگو را به نمایش بگذارد.

به همین ترتیب این لوگو علاوه بر پیش زمینه مناسبی که در فرهنگ ایران زمین دارد برای همه بینندگان ایرانی آشنا و قابل بیاد سپاری است و کمتر ایرانی وجود دارد که این لوگو را با آنچه در سرستون های تخت جمشید دیده همزاد پنداری نکرده و آنرا از خاطر فراموش نماید.

در اشارات نهفته در طرح می توان به اجرای کلمه wocom در طرح که آدرس آنلاین شرکت دنیای کامپیوتر است اشاره نمود. 

 3

 

و البته اگر مخاطب در آن دقیق شود درخواهد یافت که کل لوگو از ده نیم دایره (در زبان گرافیک نماد صفر ) و یک خط ( در زبان گرافیک نماد عدد یک) بوجود آمده که خود اشاره ایی به صفر و یک های باینری است که زبان قابل فهم کامپیوتر می باشد. 

4

در استفاده از فونت بکار رفته در لوگو فونت اسکچ بکار گرفته شده که اصولا طراحان با این روش نقش گذاری بخوبی آشنا می باشند و بسیاری آنرا نماد طراحی به حساب می آورند. در راستای یکی از کارکردهای شرکت که طراحی نرم افزار و صفحات تحت وب است بکار گرفته شده.

font

در پایان در تفسیر این لوگو باید خاطر نشان کرد که این لوگو تا به امروز نمونه مشابهی در میان لوگوهای سراسر جهان ندارد و همانطور که بی شباهت به استفاده از تفاسیر موجود در لوگوی هواپیمایی هما یا شرکت تویوتا یا شرکت ردبول است ، کاملا متفاوت و بدور از تکرار و تقلید طراحی شده در حدی که به کپی رایت این شرکت ها و شرکت های مشابهی که از لوگوهایی با تفسیرهای مشابه استفاده می کنند وارد نشده و آسیبی نمی زند.

این یک لوگوی متفاوت و منحصر به فرد است!

e-max.it: your social media marketing partner

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آمار بازدید سایت

امروز251
دیروز301
این ماه9208
کل بازدیدها527269

  • IP شما در اینترنت: 35.175.236.44
  • مرورگر شما: Unknown
  • نسخه مرورگر:
  • سیستم عامل شما: Unknown

4
نفر آنلاین

پنج شنبه, 09 فروردين 1403 19:02

فرم ورود به سایت